Кафето на БАССЕС

Върни се   Кафето на БАССЕС > Екипировка - Обяви Купува/Продава

Темата е заключена
 
Функции на темата Display Modes
Стари 14-11-2011, 10:31     #1
orlincho
Ентусиаст
 
Аватара на orlincho
 
Дата на присъединяване: Feb 2008
Местоположение: Sofia
Мнения: 458
Изпрати съобщение чрез ICQ на
Начално Колани за ски - общи положения

Колани за ски - общи положения

1. Състав
Коланите са ленти изработени от (синтетични влакна,мохер или смес от двете) които се закачат и залепят от доланта страна на ските и създават сцепление в едната посока и позволяват плъзгане в другата посредством наклонено разположени косъмчета.
Има три основни вида колани синтетични,мохер или смес. Избора зависи от това как ще се използват, какво тегло ще имат, и колко ще струват.

Синтетични - най-популярния вариант за колани. Предоствят максимално спцепление и минимална цена. Но за сментка на това са по-тежки и дебели в сравнение с останалите видове. Плъзгането не им е много добро както и имат тенденция да попиват вода. Последните години производителите използват все по олекотени материали, хидрофобните качества и изсносоустойчивостта на този вид колани се е изравнила с останалите.

Смесени - те са точно това смес от синтетични и мохерни влакна. Имат малко по-малко сцепление, по-добро плъзгане и по-малко тегло от синтетичните. Обикновено се прозивеждат с по-тънка основа за да може да се спести тегло.

Мохер - Предоставят най-доброто плъзгане и най-ниското тегло. Обикновено са по-скъпи и нямат толкова добро сцепление като горните видове. Тясноспециализиран тип колани предназначени за състезания по ски алпинизъм.

Цитат:
Първоначално изпратено отdimitard
Принципно всеки колан, има различни качества на различен тип сняг/влажност/температура. Може да се стигне до големи разлики в плъзгането и задържането, особенно при микса и мохера. Като цяло, това което си написал, е вярно за класическите фирми за колани от Европа, но повечето щатски фирми твърдят, че техните синтетичните колани превъзхождат мохер и микс коланите при почти всички условия. И те произвеждат микс и/или мохер, но целта е да се отговори на изискванията на консервативни клиенти в Европа. Факт е, че чистия мохер е нещо много тясно специализирано, а микса се произвежда просто за да го купуват феновете на мохера. Сравнителните тестове засега показват много малко условия при които миск-а е по-добър от чистата синтетика. Като здравина, също синтетика изпреварва, а разликата в теглото е в рамките на 20-30гр.

2. Окачаване
Всички колани се произвеждат с лепило за многократна употреба нанесено по едната им страна (тази която се залепва за ската). Повечето призводители предлагат системи за закачане на предницата и задницата на ската.
тези три неща не позволяват на колана да се мести по време на употреба. Някои фирми като Dynafit произвеждат коланите със специфични системи за окачане съвместими само със техни ски. Докато други като G3, Black Diamond, KOHLA, MONTANA, COLTEX използват универсални системи позволяващи закачане към повечето модели ски.

3. Избор на дължина
До преди години коланите се закачаха само отпред на ските и бяха както по-дълги от ските (обръщаха се и се залепяха отгоре на ските) така и по-къси с 10см от дължината на ските. И двете системи имаха своите преимущества и недостатъци. Последните години доби популярност коланите да се закачат и за задницата на ските. Това осигурява долъпнителна сигурност че колана няма да се отлепи по време на ходене.
Към момента част от производителите предлагат коланите си на ролка. Купува се дължина на метър както и предната и задната закачалка. След определянето и отрязването на нужния размер за конкретните ски се монтират заедно.
Други производители произвеждат готови размери колани с предварително поставени предна и задна закачалка. Като при тях единствено остава да се оформят коланите по ширината на ските чрез изрязване.
Трети производители (непредставени на няшия пазар пример K2) предлагат готови колани към конкретни модели и дължини ски.

4. Избор на ширина на коланите
Производствените ширини на коланите варират от 50мм до 160мм. Подбора на подходящите коани се извършва на база на ширината на ските при които ще се използва. Най-голямото сцепление се извлича от зоната под обувката и задницата на ските. Следователно коланите трябва да са с максимално допустимата ширина за тази зона. Примерно за ски 138-100-123 колани с ширина 125 са подходящи.
Някои производители при големите ширини колани поставят тесни ленти 2-3см в средата на колана за да улеснят процеса на отлепяне при поставяне и махане от ските.
Произвеждат се фабрично или ръчно изрязани в средата колани за по-широките размери ски >130мм. Предимството е че теглото на коланите става по-разумно, но манипулациите като отлепяне и поставяне се усложняват.

5. Изрязване и подрязване по ските:
Класически метод:
Цитат:
Първоначално изпратено отCapelle
1. Слагаш "закачалката" на колана - обикновено е с 3 нита - трябва ти само
един чук и шило, като внимаваш да не объркаш посоката на колана. Монтираш точно в средата на колана.
Когато "закачалката" не е с нитове а е само халка сем онтира по следната схема

2. Закачаш колана и го лепиш на ската така както си е в момента като гледаш да центрираш ската върху по-дебелия (все още) колан.
3. Слагаш ската на земята с колана надолу, както е залепен и режеш по канта.
Аз ползвах хирургически скалпел, но става и с макетно ножче.
4. Отлепяш колана и отново го залепяш от 2 до 3 канта навътре в ската от страната, от която си рязал.
5. Режеш стърчащата от другата страна на ската част от колана по канта.
6. Отлепяш го и го залепяш по средата - ако си направил всичко както трябва ще пасва перфектно и непокрити ще остават само кантовете на ската.
7. Заобляш ъглите на колана, както горе при върха така и при опашката.
Така по трудно се отлепя.
8(опция) монтаж на задната закачалка.
Що се отнася до дължината на колана - може да бъде с 10-15 см по-къс от ската и в никакъв случай да не се завива по опашката - когато не се поставя задна закачалка.
Допълнителни съвети: рязаните краища на колана могат да се обработят с поялник или запалка за да не се разнищват. Предлагат се и специлани лепила с които може да се намажат ръбовете със същата цел.

Някои фирми като Black Diamond и G3 разработиха специфични ножчета за изрязване на колани. Като най-доброто за момента е това на G3

Ножа позволява съкращаване на процедурата по изрязване на коланите многократно тъй като колана се залепя само веднъж. Ножа се подпъва под колана и се плъзга по ръба на ската режейки колана нужното разтояние навътре от канта. Процедурата се повтаря и за другия кант. Нужно време около минута за двете ски.




6. Употреба:
Бързо сваляне на колани



7. Поддръжка и съхранение:

Цитат:
Първоначално изпратено отEmo_bager4eto Разгледай мнение
Страната с косъма е лесна за подръжка. Един от проблемите с тази страна е полепването на сняг по време на мокър и лепкав сняг. Тогава единственото спасение е вакса и/или течен импрегнант като Glide Plus.

В повечето случаи по-сериозните проблеми идват от страната с лепилото, което може да провали тура. Поради тази причина трябва да се внимава с лепящата страна. Първо трябва да осъзнаете, че въпросите, свързани с лепилото са и най-трудни: основно изискване е силното прилепване, но след като достигнете даден връх, Вие ще искате да махнете коланите без никакви остатъци от лепило по базата на ските. И всичко това в температурен диапазон от +10°C до под -20°C, при мокър или сух сняг или дори лед! В допълнение към това Вие ще искате да използвате коланите си втори или трети път същия ден...

Най-големият враг на лепилото за колани е водата: оставете коланите си на снега и бъдете сигурни, че няма да работят добре...

В случай на няколкократно използване на коланите по време на един тур, ние препоръчваме:
- махнете коланите от ските и ги поставете в защитна торба
или
- използвайте защитно фолио
или
- в случай на състезание, ги сгънете лепяща към лепяща страна
- при всички случаи се уверете, че коланите са Ви защитени от влианието на външната температура и замръзване
- лепенката може да е полезна, ако лепилото не действа вече



Съхранение при турове
Цитат:
Първоначално изпратено отCapelle Разгледай мнение
И преди залепяне да се почисти добре ската от сняг, прахоляк (ако до преди малко е транспортирана на покрива на автомобила) и всякакви боклуци, които ще останат завинаги полепнали по колана.
Аз лично винаги си чистя базата на ските с обикновена хартиена носна кърпичка. Ако има възможност залепяйте ги на топло и сухо (примерно в хижата сутрин, а не да излезете навън и тогава да се сетите, че трябва да лепите колани)

Относно състезанията и тн - пантаджиите имат една схема - прибират коланите не в раницата, а в якето отпред при гърдите си - ако имате паудър скърт е идеално защото това в известна степен гарантира, че няма да се изръсят докато карате... По този начин коланите много по-бързо стават годни за повторна употреба... в раницата е по-зле - нямам ясна представа защо точно е така, но е факт - казвам го от опит... Вероятно топлината, която излъчвате, докато карате по някакъв начин помага на лепилото.. Иначе като влага е спорно дали в раницата е по-влажно или при гърдите ви... То зависи и от това колко диша якето...

Обикновено коланите идват с тъй наречената транспортна лента или мрежа за която се залепват когато се съхраняват или пренасят.

Към комплекта на някои колани идва и подходяща торбичка за съхранение. Коланите трябва да бъдат сухи когат това е възможно. Лепилото на коланите изисква те да бъдат съхранявани под 25 градуса. За това извън сезона камерата на хладилника е иделано място за съхранението им.

Колко е важно мазането с вакса:


Цитат:
Първоначално изпратено отdimitard
* Никога не си пръскайте коланите с някакви силикони от спрейове и каквото и да било друго. Ако ви трябва, вакса, ползвайте вакса.

* Никога, ама никога, не си чистете коланите с алкохол и други разтворители. Това унищожава лепилото на секундата. Ските също не е добра идея да си ги чистите по тоя начин, освен ако не е за ремонт , камо ли, ако не слагате вакса след това.
* Лепилото не се сменя всеки сезон, ами когато се наложи. Да се махне със сешоар и шпакла не е най-лесния, нито най-практичния начин. Да се слага на два слоя лепило от туба пък е най-допотопния. За целта си има листи с лепило за лесно нанасяне.
* Да се лепят коланите на половина, е най-лесният и бърз начин, но не е най-добрият. Никога не съхранявайте коланите така за по-дълъг период от време защото оставате без лепило. За целта, се ползва пластмасова лента, както съм писал по-горе.
* Прибирането на топло преди лепене, ако обърнете внимание не съм го цитирал като невярно, понеже наистина е така. Това е пряко свързано с glass point температурата на лепилото на колана, под която той просто не лепи. На Европейските колани е в границите на -15 до -20C. На G3 е най-ниската, която съм виждал на тест и е около -33C.

8. Подмяна на лепилото:
Цитат:
Първоначално изпратено отEmo_bager4eto

Ако на коланите трябва да бъде сменено лепилото, има няколко трикчета:

1. Ако трябва да бъде подновена само малка част с ново лепило, намажете с четчица този чуастък, като коланите са предварително добре подсушени.

По-малко нанесено количество лепило след тестване лесно се допълва, но в повече може да Ви провали работата.

2. Ако дребна поправка не е достатъчна, тогава ще е необходимо да се премахне по-голяма част или цялото лепило.

Топлина и разтворител (забележка: разтворители на основата на цитрус, са достатъчно ефективни, не увреждат здравето Ви, сравнени с номер 1 премахващия лепило ксилол) вършат работа, но водят до абсурдно количество отпадъци и доста голямо количество вдишани изпарения.

Модерния начин е да се постави лента пергаментова или кафява хартия (подобна на хартията от пазарните пликове) върху коланите, след това се поставя отгоре гореща ютия и се движи по дължината на колана. Така хартията поглъща лепилото и мръсотията.

100% от лепилото не може да бъде премахнато, но е достатъчно да бъде махната голяма част от замърсените участъци, които пречат на залепването.

Цитат:
Първоначално изпратено отNastia
Нека обощим моя опит, после ще кажа с две думи какво Митко сподели с мен, а той да си допълни. Аз извърших пълна смяна на лепило:
1. Взех метална шпакла (продава се в железариите), систематично нагрявах малки парченца от колана и изчегъртвах. Изчегъртването извършвах по следния начин. Представете се оста на колана, която го дели на две по дължината на ските. Забивах шпаклата в тази ос, с натискане я придвижвах към "канта", обирах насъбралото се лепило, нагрявах следващия сегмент и така. Лепилото падаше напълно, без повторения, оптималното нагряване за мен бе около 10 сек. със сешоар 1200 вата.
2. Нанасяне на новото лепило: с пластмасова шпакла. След няколко грешки според мен, най-добре е да се изцърква ивица лепило напречно на оста по продължение на ските (от кант до кант), бързо и сръчно се размазва, нова ивица преди края на предходното размазване и така. После залепваме пергамент или хартия за печене (продава се в домашни потреби) на умерена ютия гладим, изчакваме да изстине отлепяме пергамента. Оставяме коланите да съхнат до сутринта.

Митака нахитря и не смени изцяло лепилото. Вместо това изчистил старото с корисилин (аз използвах АМВ и пак работеше) и нанесъл един слой ново.
Забележки туба 85мл МОНТАНА стига за един брой широк колан

9. Производители представени на нашия пазар:

G3 www.genuineguidegear.com - вносител: www.xcosports.com
KOHLA www.kohla.at - вносител: http://www.stormshop-bg.com/
BLACK DIAMOND http://www.blackdiamondequipment.com/- вносител:http://www.ekipirovka.com
MONTANA http://www.ski-service.com/ - вносител: http://www.rea-skitech.com
COLLTEX www.colltex.ch- вносител: http://www.adventuresport-bg.com/
POMOCA http://www.pomoca.com/ - вносител: http://www.pik3000.com/


Връзка към старата тема Смяна на лепилото и подръжка на коланите


Ако бихте искали да добавите/промените нещо, моля изпращайте ми информцията на ЛС за да го добавя тук.
__________________
We skiers are a strange breed. When most of society is running for cover, we find ourselves rejoicing at the sight of a cold low pressure system circling on the Satellite loop. We yearn for the feeling of cold powder snow blowing in our faces. Inside a swirling maelstrom of snowflakes, we feel most free.

Запоследно променено от orlincho : 26-02-2013 в 10:51.
orlincho Не е онлайн  
Темата е заключена

Функции на темата
Display Modes

Правила за писане на мнения
Не можете да публикувате нови теми
Не можете да публикувате отговори
Не можете да прикачате файлове
Не можете да редактирате публикациите си

BB code is включен
емотиконите са включени
[IMG] код е включен
HTML кода е изключен
Прескачане на форум


Всички времена са по Гринуич +2. Времето сега е 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.0
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.